Сесія уже незабаром, і паніка серед студентів повільно, але впевнено наростає. Одні вже починають вмикати нагадування на опівніч, щоб викрикувати «Шара прийди!», другі — активніше ставлять лайки на сторінках викладачів у соцмережах, треті — спокійно (читати «тривожно») собі готуються до екзаменів.

Ми хочемо допомогти студентам Черкаського національного університету імені Богдана Хмельницького, тому поспілкувалися з різними викладачами на тему сесії. Науковці дали рекомендації щодо відмінного складання їхніх дисциплін, розповіли, що їх дратує у студентах, а що, навпаки, дуже подобається. Щоб отримати цінні знання, які безперечно допоможуть пройти випробування під назвою «сесія» без нервів і перескладань, отримати шматочок позитиву у вигляді щирих побажань від викладачів, — читайте матеріали нової рубрики ЧНУ «Готуємося до сесії: як отримати відмінно».

Свої секрети погодився розкрити відомий фізик-теоретик, доктор фізико-математичних наук, професор кафедри фізики Черкаського національного університету імені Богдана Хмельницького, заслужений діяч науки і техніки України Андрій Гусак. 

— Якщо уявити собі ідеальні оцінки ідеального викладача середньостатистичним студентам ідеального університету в ідеальній країні — Україні, то предмет обговорення навіть не виникає. Адже в цьому випадку екзаменатор — це все одно, що термометр. Ви ж не будете умовляти термометр, щоб він показав ту температуру вашого тіла, яку ви хочете! — посміхається Андрій Михайлович — Для мене найкращий студент той, хто вже не думає про оцінки, а мучиться над таємницями природи. Згадайте Маяковського:

Любить –
это с простынь,
бессонницей рваных,
срываться,
ревнуя к Копернику,
его,
а не мужа Марьи Иванны,
считая
своим
соперником.

Професор Андрій Гусак має величезний досвід викладацької діяльності і знає про студентів якщо не все, то дуже багато. Він охоче дає рекомендації студентам напередодні сесії:

— Якщо мене спитає студент, як отримати високу оцінку, відповім: «Здивуй мене!» Наприклад, придумай задачу, яку я не зможу розв’язати, або зроби і реалізуй красиву фізичну демонстрацію, або стань фізичним блогером, і ще з десяток варіантів…

Нагадаю популярний критерій оцінок радянських часів:
знає і розуміє — 5,
не знає, але розуміє — 4,
знає, але не розуміє — 3,
не знає і не розуміє — 2.

Зараз, після тисяч успішно захищених дисертацій докторів і кандидатів педагогічних наук, після введення таких високонаукових понять, як загальні і фахові компетентності і компетенції, програмні результати навчання, стейкхолдери, освітня траєкторія студента, студентоцентризм, болонський процес, з урахуванням боротьби за студентів, ці критерії дещо змінилися:
не знає, не розуміє, але божиться, що вчив, і дивиться на викладача чесними очима — Е;
не знає, не розуміє, але щось говорить за темою і дивиться на викладача чесними очима — Д;
знає, що нічого не розуміє — С;
розуміє, що нічого не знає — В;
знає і розуміє — Господь Бог.

І на завершення — побажання студентам від професора Андрія Гусака:

«Живіть, усвідомлюючи, що це не підготовка до життя, а саме життя і іншого не буде. Живіть і дихайте на повні груди!»